
Czy wiesz, kiedy zaczyna się czas pracy kierowcy? [cz. 2 – specyficzne sytuacje]

Czy wiesz, kiedy zaczyna się czas pracy kierowcy? [cz. 2 – specyficzne sytuacje]

To druga część artykułu, w którym rozprawiamy się z mitami dotyczącymi rozpoczęcia czasu pracy kierowców. Tym razem skupimy się na omówieniu 3 specyficznych sytuacji, w których moment rozpoczęcia pracy nie jest do końca oczywisty.
W poprzednim artykule wyjaśniliśmy, czym jest m.in. inna praca czy dyspozycja – te terminy będą nam potrzebne, aby zrozumieć proces naliczania godzin pracy w sytuacjach specyficznych, więc jeśli jeszcze go nie czytałeś, zachęcamy do sięgnięcia do tej wiedzy.
Sytuacja 1.
Kierowca dojeżdża z domu do pracy samochodem osobowym lub środkiem transportu publicznego (autobusem / tramwajem / pociągiem). Stawia się na miejscu np. o godzinie 8 i właśnie wtedy rozpoczyna się jego czas pracy. Często mylnie sądzi się, że dzień pracy zaczyna się od momentu ruszenia pojazdem w drogę, jednak nie jest to prawda. Czas pracy kierowcy, który zarejestrował swoją obecność w siedzibie firmy, jest liczony tak samo jak każdego innego pracownika (np. biurowego) stawiającego się na swoim stanowisku o godzinie 8.
Sytuacja 2.
Kierowca o godzinie 8 jest w siedzibie firmy i zostaje oddelegowany do odebrania ciężarówki, która stoi poza standardową bazą – na innym parkingu lub w serwisie. Dojeżdża do pojazdu jako pasażer w busie lub samochodzie osobowym. Ta podróż trwa 2 godziny. Kierowca loguje kartę tachografu o godzinie 10. Kiedy zaczyna się jego czas pracy?
Przekonanie o tym, że o godzinie 10, jest mylne. Przez ostatnie dwie godziny pracownik wykonywał bowiem zadanie służbowe. Był już w pracy, ale pozostawał w dyspozycji. Taką też czynność powinien zanotować podczas logowania karty w tachografie, ustawiając odpowiedni symbol: dyspozycji, dyżuru, gotowości.
Sytuacja 3.
Kierowca dojeżdża bezpośrednio z domu do pojazdu zaparkowanego poza standardową bazą (firmą). Rusza o godzinie 8 i jedzie 2 godziny. O godzinie 10 rusza ciężarówką w drogę. Od kiedy może zacząć naliczać czas pracy?
W tym przypadku również od godziny 8, ponieważ dojazd bezpośrednio z domu jest wykonywaniem zadania służbowego. Przełożony oddelegował kierowcę do tego, aby odebrał pojazd z serwisu bądź parkingu poza siedzibą firmy.
Powroty
Wszystkie opisane sytuacje można analogicznie przełożyć na powrót na parking i zakończenie pracy. Jeżeli kierowca zostawia pojazd poza standardową bazą (na dalszym parkingu lub w serwisie), a następnie musi dojechać do siedziby firmy lub bezpośrednio do domu – czas tej podróży również liczy się jako wykonywanie zadania służbowego. Kierowca jest w dyspozycji.
Warto dodać, że jeżeli kierowca sam prowadzi samochód osobowy podczas podróży powrotnej (do firmy lub domu), to, z uwagi na brak tachografu, powinien zarejestrować ten czas jako „inną pracę”, a nie „dyspozycję” (ponieważ de facto wykonuje konkretną pracę polegającą na prowadzeniu auta osobowego).
Mamy nadzieję, że udało nam się rozwiać wątpliwości i wyjaśnić mit związany z rozpoczynaniem czasu pracy kierowcy. Na koniec warto jeszcze raz podkreślić: uruchomienie silnika nie zawsze oznacza faktyczne rozpoczęcie pracy. Kierowca może wykonywać różne inne zadania, a one przecież również należą do usługi wykonywanej na rzecz pracodawcy i są zaliczane do czasu pracy kierowców.
Autor wpisu:
Arkadiusz Bogucki
Branża transportowa to moja specjalność. Jestem po to, aby pomóc Tobie i Twoim pracownikom poszerzyć kompetencje w zakresie transportu.
Z branżą transportową jestem związany od niemal 15 lat. Sam jestem przedsiębiorcą oraz odpowiadam za zarządzanie transportem. Jestem też doradcą ADR. Dlatego doskonale rozumiem nie tylko teorię, ale przede wszystkim praktykę związaną z pracą w branży TSL. Jestem doświadczonym i cenionym trenerem dla branży transportowej.
Szkolę, wspieram, doradzam.
Sprawdź co mogę dla Ciebie zrobić, skorzystaj z gotowych kursów online.
