Skip links
Kierowca obok ciężarówki czas pracy kierowców

Czy wiesz, kiedy zaczyna się czas pracy kierowcy? [cz. 2 – specyficzne sytuacje]

To druga część artykułu, w którym rozprawiamy się z mitami dotyczącymi rozpoczęcia czasu pracy kierowców. Tym razem skupimy się na omówieniu 3 specyficznych sytuacji, w których moment rozpoczęcia pracy nie jest do końca oczywisty.

W poprzednim artykule wyjaśniliśmy, czym jest m.in. inna praca czy dyspozycja – te terminy będą nam potrzebne, aby zrozumieć proces naliczania godzin pracy w sytuacjach specyficznych, więc jeśli jeszcze go nie czytałeś, zachęcamy do sięgnięcia do tej wiedzy.

Sytuacja 1.

Kierowca dojeżdża z domu do pracy samochodem osobowym lub środkiem transportu publicznego (autobusem / tramwajem / pociągiem). Stawia się na miejscu np. o godzinie 8 i właśnie wtedy rozpoczyna się jego czas pracy. Często mylnie sądzi się, że dzień pracy zaczyna się od momentu ruszenia pojazdem w drogę, jednak nie jest to prawda. Czas pracy kierowcy, który zarejestrował swoją obecność w siedzibie firmy, jest liczony tak samo jak każdego innego pracownika (np. biurowego) stawiającego się na swoim stanowisku o godzinie 8.

Sytuacja 2.

Kierowca o godzinie 8 jest w siedzibie firmy i zostaje oddelegowany do odebrania ciężarówki, która stoi poza standardową bazą – na innym parkingu lub w serwisie. Dojeżdża do pojazdu jako pasażer w busie lub samochodzie osobowym. Ta podróż trwa 2 godziny. Kierowca loguje kartę tachografu o godzinie 10. Kiedy zaczyna się jego czas pracy?

Przekonanie o tym, że o godzinie 10, jest mylne. Przez ostatnie dwie godziny pracownik wykonywał bowiem zadanie służbowe. Był już w pracy, ale pozostawał w dyspozycji. Taką też czynność powinien zanotować podczas logowania karty w tachografie, ustawiając  odpowiedni symbol: dyspozycji, dyżuru, gotowości.

Sytuacja 3.

Kierowca dojeżdża bezpośrednio z domu do pojazdu zaparkowanego poza standardową bazą (firmą). Rusza o godzinie 8 i jedzie 2 godziny. O godzinie 10 rusza ciężarówką w drogę. Od kiedy może zacząć naliczać czas pracy?

W tym przypadku również od godziny 8, ponieważ dojazd bezpośrednio z domu jest wykonywaniem zadania służbowego. Przełożony oddelegował kierowcę do tego, aby odebrał pojazd z serwisu bądź parkingu poza siedzibą firmy.

Powroty

Wszystkie opisane sytuacje można analogicznie przełożyć na powrót na parking i zakończenie pracy. Jeżeli kierowca zostawia pojazd poza standardową bazą (na dalszym parkingu lub w serwisie), a następnie musi dojechać do siedziby firmy lub bezpośrednio do domu – czas tej podróży również liczy się jako wykonywanie zadania służbowego. Kierowca jest w dyspozycji.

Warto dodać, że jeżeli kierowca sam prowadzi samochód osobowy podczas podróży powrotnej (do firmy lub domu), to, z uwagi na brak tachografu, powinien zarejestrować ten czas jako „inną pracę”, a nie „dyspozycję” (ponieważ de facto wykonuje konkretną pracę polegającą na prowadzeniu auta osobowego).

Mamy nadzieję, że udało nam się rozwiać wątpliwości i wyjaśnić mit związany z rozpoczynaniem czasu pracy kierowcy. Na koniec warto jeszcze raz podkreślić: uruchomienie silnika nie zawsze oznacza faktyczne rozpoczęcie pracy. Kierowca może wykonywać różne inne zadania, a one przecież również należą do usługi wykonywanej na rzecz pracodawcy i są zaliczane do czasu pracy kierowców.