Czy wiesz, kiedy zaczyna się czas pracy kierowcy? [cz. 1 – aktywności kierowcy]
W powszechnej opinii panuje mit, że praca kierowcy zaczyna się w momencie, gdy wsiądzie do pojazdu, zarejestruje ten fakt w tachografie i ruszy na drogę. Tymczasem nie we wszystkich przypadkach jest to prawda. Są sytuacje o nieco bardziej skomplikowanym przebiegu, kiedy kierowca może mieć wątpliwość: czy to, co robię, już liczy mi się do czasu pracy? Jak zostanę z tego rozliczony?
W tym artykule (który będzie podzielony na 2 części) przyjrzymy się takim sytuacjom i wyjaśnimy, które czynności i zadania – oprócz samej jazdy – są zaliczane do czasu pracy kierowcy.
Zacznijmy od podstaw, a mianowicie od aktywności kierowcy. Są nimi: czas jazdy, inna praca, dyspozycja (dyżur, gotowość) i przerwa. Każda z nich ma osobny symbol do oznaczania na tachografie.
- Czas jazdy – główna część pracy kierowcy, kiedy siedzi za kierownicą i prowadzi pojazd (symbol kierownicy).
- Inna praca – zajęcie niebędące prowadzeniem pojazdu, ale równie ważne dla realizacji całej usługi, czyli np. załadunek, rozładunek, tankowanie itp. (symbol młotków).
- Dyspozycja / dyżur / gotowość – czas, w którym kierowca nie wykonuje żadnej pracy, ale jest w gotowości, aby w odpowiedniej chwili zacząć ją wykonywać (symbol kwadratu). Dla przykładu można podać takie sytuacje:
- w kabinie znajduje się dwóch kierowców i jeden z nich prowadzi pojazd, a drugi siedzi na fotelu pasażera. Czeka on na moment, w którym zmieni swojego kolegę za kierownicą;
- kierowca czeka na załadunek lub rozładunek i nie wie, jak długo będzie to trwało,
- kierowca stoi w korku i czeka, aż samochody ruszą.
- Przerwa – czas, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy. Może go wykorzystać wyłącznie do wypoczynku (symbol łóżka). Wprowadzanie przerw wynika z unijnego rozporządzenia 561/2006 i polskiej ustawy o czasie pracy kierowców. Są to 45-minutowe odcinki czasu, które kierowca musi zrobić w czasie prowadzenia pojazdu lub po określonym czasie pracy (najpóźniej po 6 godzinach).
- Odpoczynek – kończy dzień pracy, jest zdecydowanie dłuższy niż przerwa, ponieważ w standardowej formie trwa 11 godzin (pod pewnymi warunkami może zostać skrócony do 9 godzin lub podzielony na części).
Wszystkie wymienione aktywności należą do czasu pracy – nawet przerwy – są regulowane godzinowymi wytycznymi przewidzianymi na konkretne zadania kierowcy. W sumie kierowcy mogą pracować 13 lub 15 godzin.
W kolejnym artykule szczegółowo omówimy, jak liczyć czas pracy w przypadku np. dojazdu do miejsca pracy, dojazdu do ciężarówki z siedziby firmy itp.
Poznaj najskuteczniejszy sposób na brak aktualnej wiedzy dotyczącej czasu pracy kierowców